EL VAPOR CINCA. EL PRIMER VIATGE D’UN VAIXELL DE VAPOR PER L’EBRE. I

 

Doña Isabel II por la gracia de Dios y la Constitución de la monarquía española Reina de las Españas, á todos los que las presentes vieren y entendieren, sabed que las Cortes han decretado y Nos sancionado lo siguiente:(...)Se autoriza al Gobierno de S. M. para que haga á favor de D. Isidoro Pourcet la con cesión definitiva de las obras de canalización del rio Ebro desde Zaragoza al mar, y de un canal desde Amposta a los Alfaques, bajo las condiciones expresadas y con las subvenciones ofrecidas en el pliego adjunto a la presente ley. (…) En el término preciso de cuatro meses, contados desde la aprobación por las Cortes de esta empresa, la misma deberá dar principio a las obras y continuarlas sin interrupción, dejándolas concluidas en los seis años siguientes, pena de caducar y de las demás prevenidas en (esta Ley) (Llei de 26 de novembre de 1851 -Gaceta de Madrid de 02 de desembre de 1851)

Corria el mes de març de l’any 1857, a punt de caducar la concessió, i el més calent era a l'aigüera. L'enginyer Jules Carvallo Carrión, aleshores director de la Real Compañia de Canalización del Ebro, convoca a l’enginyer cap de l’explotació i a l’enginyer cap de l’obra i s'embarcaren, Ebre amunt, a bord del vapor Cinca. Jules Carvallo, estava decidit a inaugurar, contra tot pronòstic, la navegació fluvial a vapor per l’Ebre.

Jules Carvallo Carrión. Font: Internet.


El vaporet Cinca era el primer dels vaixells que havia comprat del Compañia i del que disposava des de finals de 1856. Tenia, segons F. Carreras Candi, 175 peus d’eslora (uns 53 m.) i 17 de mànega (uns 5 m.) amb un motor que els diaris i gasetes de l’època xifraven en 120 cavalls. Les seves funcions serien les de transport de persones i mercaderies així com l’arrossegament d’altres embarcacions.

El viatge arriba fins a la vila de Mequinensa. Així ho acreditava el Diario de Barcelona de 30 de març de 1857 (n.º 89 Ed Tarde):


  

 El mateix Diario de Barcelona, el 31 de març de 1857 (nº90 Ed Mañana) publicava la rèplica del governador provincial al ministre del ram:

 

Quedaria per a l’història que el vaporet Cinca fou el primer vaixell de vapor que remunta l’Ebre fins a Mequinensa. Semblava el principi d’una època daurada de navegació per l’Ebre, però el temps, tossut com sempre, ens demostraria que era el principi del seu epíleg.